torsdag 26 juni 2014

Inne i tunneln..


Denna eftermiddag har jag spenderat över en timme inne i en MR röntgen tunnel.

Det var lite klaustrofobiskt dom första minutrarna, men sedan lugnade det ner sig. Jag har ju varit inne i en sådan tidigare, men inte så länge som idag.
Det värsta tycker jag är att inte få röra sig ur fläcken på så lång tid, knappt vifta på tårna och huvudet sitter fast mellan två kuddar :-o  Puh! Skönt att det är avklarat nu.
Det var ländrygg, bröstrygg, lungor och höfter som röntgades, för att se om det skett några förändringar i eller emellan kotorna. Samt se hur inflammationen ser ut.
Idag har jag mycket mindre ont än för några veckor sedan. Kortisonet har hjälpt mig och dämpat inflammationen mycket. (Jag har Bechterews).




Innan undersökningen blev det en god lunch stund i solen på Farrellis uteservering. 



  

Innan kvällsmaten plockade jag och barnen blåbär i skogen precis utanför vårt hus och även lite vinbär från trädgården. Robin ville ha bären i yoghurten (som sig bör), men Hugo skulle minsann ha dom på mackan..

Vet inte om det var så gott faktiskt. 


Årets omgång av Rabarber Chutney har också kokats. Perfekt tillbehör till det grillade köttet nu på semestern! Detta recept är hämtat från Maria Roderhults sida. 

Men jag gjorde bara halva receptet i år och det blev så här "mycket"; 




Rabarberchutney

1 kg rabarber i små bitar
4 rödlökar, finhackade
3 msk ättika (24%)
1,5 dl vatten
1 l socker
2 tsk ingefära
4 spansk peppar
3 msk curry
4 tsk salt
12 torkade aprikoser i småbitar

Koka rabarber, lök, ättika och vatten i 10 min. Blanda i resten av ingredienserna och låt koka i 40 min. Rör om då och då så det inte bränner i botten.
Häll upp på burkar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar