onsdag 17 september 2014

Fudge & Chicken Fajita


Detta smarriga paket med olika typer av Fudge från Mrs Curlie´s, har jag vunnit i en tävling på Facebook.
Smaskigt värre ska det bli! Jag har redan "smyg smakat" på mörk choklad fudgen och den var makalöst god :-)



Dom senaste kvällarna har jag varit dålig på att laga middagar. Allt går i ett hela tiden och jag har helt enkelt inte orkat. Jag är så trött och trots att jag sagt till mig själv att lägga mig tidigt varje kväll så har klockan blivit runt 23 innan jag varvat ner och bäddat ner mig.

Men igår kväll blev vi dock bjudna på god middag när vi hälsade på hemma hos Therese, Elvis och William.

Idag fick jag lite extra energi. Så det blev Chicken fajita med majskolv, salsa roja och advokadosallad.



Ingredienser

1 Avokado
5 msk Fryst Koriander
1 Gul Lök
1 Lime
2 Majskolvar
ca 600 g Minutfilé
1 Romansallad
1 Silverlök
4 Tomater
3 Vitlöksklyftor
1 Kycklingbuljongtärning
Olja
Paprikapulver
Salt
Sambal Oelek
Smör
Spiskummin
Svartpeppar
Vatten
Tortillabröd

1. Salsa roja: tärna 3 tomater och finhacka 1 gul lök. Fräs tomat, lök och 3 vitlöksklyftor (pressade) i lite olja i en kastrull. 
Tillsätt 0,5 dl vatten, 1 tärning kycklingbuljong, 2 1/2 tsk sambal oelek och 2 krm spiskummin. Låt sjuda på medelvärme 12-15 min.

2. Tillsätt 4 msk fryst koriander till salsan. Mixa slät med stavmixer.

3. Kryddsmör: lägg 1 1/2 msk smör (rumstempererat), 1 msk fryst koriander, 1/2 tsk sambal oelek, finrivet skal från 1 lime och 1 krm salt på en tallrik. Mosa ihop med en gaffel.

4. Tärna 1 avokado och 1 tomat. Finhacka 1 silverlök. Lägg allt i en skål och blanda med pressad saft från den använda limen, 1 krm salt och 1 krm spiskummin.

5.
Stek ca 600 g Minutfilé i lite olja. Krydda med 1 tsk paprikapulver, 1 tsk spiskummin, 1/2 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Låt steka 3-4 min per sida, eller tills kycklingen är genomstekt.

6. Stek eller grilla 2 majskolvar tills de fått en fin rostad färg. Bred på kryddsmöret.

7. Skär tunna skivor av kycklingen. Servera tillsammans med tortillabröd, 1 romansallad, salsa roja, avokadosallad och mexikanska majskolvar.

LOVELY, LOVELY! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar