lördag 11 oktober 2014

Glöm inte...

Ska du göra egen Glögg i år? Då är det snart dags att sätta den på jäsning. Min glögg som jag gjort några år, den kallas för Dunder Glögg och den är verkligen Dunder God!
För att den ska bli godast så behöver den jäsa i 6 men gärna 8 veckor. Så därför satte jag min hink idag. Då är den lagom att hälla med hävert i flaskor så den är klar till 1:a advent. Robin hjälpte mig.







Här kommer receptet; 


Dunderglögg

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemumma kärnor
1 bit färsk ingefära,ca 5 cm
1 kanelstång
russin, 500 g
2,5 kilo socker

Blanda allt i en 10-liters hink. Täck med plastfolie som du gör små hål i. Låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur 6-8 veckor. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. 

Värm och njut. 

(Alkoholhalten blir ca 12-13 procent). 


Medan Hugo har varit med Martin några timmar idag, så har Robin och jag krattat ute i trädgården och sedan spelade vi kubb. 
Strax skall vi käka middag och spendera kvällen med vänner. Men först ska vi baka en Tigerkaka efter önskemål från barnen. 

MYS! 








Hoppas Du har en fin lördag!  PUSS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar