måndag 8 december 2014

Humira dos 1.

Jag har i över ett halvår förberett mig inför denna dag. Min första dos av medicinen Humira Detta är en biologisk medicin som hämmar inflammation. Man tar en spruta på sig själv en gång varannan vecka.

Massvis av prover och vaccinationer har jag fått göra inför medicin starten eftersom man blir mer infektionskänslig.

Den senaste tiden har jag haft spänningshuvudvärk och ångest. Jag tror mycket pga av att jag ska börja med denna medicin. Listan på biverkningar är extremt lång. Därför har jag tvekat i över 1 1/2 år med att ens börja med den. 
Men jag kan inte fortsätta ha denna värk och det är inte hållbart att käka så mycket kortison som jag gjort dom senaste åren. Min reumatism startade 2008, så det har gjort ont i 6 år nu. Det räcker. 

I kväll tog jag första sprutan. Var hos min läkare och tog den så hon kunde visa mig hur jag ska göra. Det var nervöst (även fast jag inte är spruträdd). 

Men nu är det gjort. Hoppas på att värken kommer att försvinna och aldrig komma tillbaka.  Jag orkar inte ha mer ont. 


Har hämtat ut för 3 månader.. 

Det är en DYR medicin.
Ett paket med 2 sprutor i dvs en månads förbrukning
kostar 10.445 kr !!
3 månader= 31.335 kr !!
Men jag betalar bara upp till högkostnaden
som är 2100 kr/år, som tur är  :-)





Är det någon som vet någon eller som själv har erfarenhet av denna medicin? Snälla dela med dig till mig i så fall. Jag känner mig så ensam. Rädd. 

Ska försöka lägga mig och sova nu, har huvudvärken from Hell...  Förlåt för mitt tråkiga, deppiga och beklagande inlägg men måste bara skriva av mig. Vet ju att det finns andra som har det många gånger värre än mig. Men jag kan ju bara relatera till min verklighet. 


Snipp snapp snut så var denna dagen slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar