torsdag 29 januari 2015

Nyfrissade..


Efter simskolan idag blev pojkarna klippta. Dom blev så snygga!





Asså, dessa ögon !!  Så vacker och han
har dessutom världens varmaste hjärta!


Denna lille spjuvern däremot, han kan vara lite lurig
ibland :-o  .. och gillar att reta sin storebror. Ofta.
Men han är världens gosigaste. Älskar att mysa och kramas..
Mammas lilla hjärta <3


Mitt aktivitetsarmband (Garmin Viofit), som jag i stort sett alltid bär, brukar visa på mellan 12.000-15.000 steg varje dag. Men igår kväll var det rekord. 19.607 steg! 
Under nästa vecka ska jag ha som mål att aldrig komma under 15.000 steg/dag och en av dagarna SKA jag nå 20.000. 





Men jag gillar ju att njuta också :-)    Hugo har tjatat i flera dagar om att han vill göra äppelpaj. Så idag blev hans önskan uppfylld. 

Vi gjorde "Pappas äppelsmulpaj". En av dom enklaste och godaste äppelpajerna jag vet. 





Pappas äppelsmulpaj


4 port

Ingredienser:

4-5 st äpplen
1⁄2 msk kanel
125 g Smör
1 dl strösocker
2 dl fiberhavregryn
1⁄2 dl vetemjöl
1⁄2 dl solroskärnor
Till servering:
2 1⁄2 dl vaniljsås. Jag brukar ta den laktosfria från Valio med gammaldags vanilj.

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°. Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Strö över kanel. 
Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, havregryn, mjöl och solroskärnor. 

Fördela blandningen på äpplena och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med vaniljsås.

Voila! 



Jag måste fråga om en sak.. Är det någon som vet varför tulpanerna ser ut så här 3 dagar efter man köpt dom?? 


Jag gör precis som det står på lappen som är fäst på plasten runt tulpanerna, dvs snittar stjälkarna ca 1 cm. Låter dom sedan stå i sitt plastomslag i ca 2 timmar. Sedan ställer jag dom svalt över natten innan jag slutligen "packar upp" dom och ställer vasen på bordet. 

Dom vill gärna leta sig utåt och neråt. Tråkigt :-( 
Vad gör jag för fel?? 



I morgon ska vi ha en ledig dag. Det blir en lång mysmorgon med grabbarna och sedan ska dom få vara hos sin Farmor och Farfar. I morgon är det nämligen dags för årets besök på Båtmässan och den obligatoriska räkmackan på Heaven 23 etc. etc. etc   .. Jihooooo! 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar