lördag 17 januari 2015

Vilket lammkött!


Lammköttet som jag lagade igår blev helt grymt gott (om jag får säga det själv).
Dessutom gjorde jag en koriander pesto sås som vi ringlade över köttet. Sååå gott! Till det stekte jag sparris med havssalt och smör i grillpannan och serverade en enkel potatisgratäng.

MUMS!


Här kommer receptet;

Halvera några vitlöksklyftor och stoppa ner i Lammytterfilén (gör små snitt med en kniv så att du kan trycka ner vitlöken en bit).
Salta och peppra köttet (vitpeppar).
Bryn köttet hastigt i smör så att det får stekyta.

Lägg in i ugnsform i 125 graders ugn med stektermometer i mitten av köttet. Stek tills innetemperaturen är 60 grader. Då blir det helt lagom, lite rosa.



Koriander pesto;

1 vitlöksklyfta
1 kruka koriander
1 msk grovhackad, skalad mandel
1 röd chilifrukt
rivet skal av 1 citron
3 msk olivolja
salt och peppar


Mixa allt i mixer och smaka av med salt och peppar.

Jag gjorde dubbla receptet och tog färdighackad fryst chili.


Det ser inte lika gott ut som det var. 



Våra underbara vänner, Claes och Karin!  <3 <3

Till efterrätt blev det en favorit i repris. Urgröpta citroner med Sias lemoncurd- och marängglass. Denna blev vi bjudna på för första gången när vi var hos Victoria och Fredrik (Linns föräldrar), i Hunnebostrand. Den har vi gjort några gånger efter det :-)
Riktigt god och fräsch efterrätt!


Tomtebloss i är lite festligt. 

Passande tröja till denna lilla pojke ,,
"trouble is my middle name"  :-) 


Vi spelade "Sequense", drack vin, åt ostbollar och
snackade hela kvällen lång.
Kl. hann bli 01.30 när jag hittade sängen  :-o 


Idag har det inte blivit så mycket gjort än så länge. Thore och Birgitta var nyss här på lite fika. Thore hade med sig ett helt gäng med tennsoldater som barnen fick. Dessa hade Martin när han var liten. 





Det enda vettiga jag ska göra idag är att springa min runda på 5 km och så blir det kalas på eftermiddagen. 



Go Lördag på Er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar