måndag 4 maj 2015

Båthelg och god matpaj.


Hoppas du haft en fin helg. Vilket underbart väder vi haft! Sjösatte båten i onsdags och gjorde premiärturen för i år. Var ute på havet från onsdag-söndag. Underbara dagar! 

Först blev det en tur till Käringön. Dagen efter drog vi vidare mot Engewiken och mötte upp Familjen Hallberg. Avslutade med två dagar i Marstrand. 


En glad skeppare! 

Andreas åkte en tur med alla barnen i deras gummibåt.  


Lunch i solen på Marstrands Wärdshus. 


Denna var var inte fel.. 


Min lilla "spillevink" myste i solen. 

Det var inte lika varmt och mysigt inne i Carlstens Fästnings gamla fängelseceller.
Här inne ville man inte vara mer än 30 sekunder... Man fattar ju att han som var inlåst i denna cell i 5 !! år, utan någon kontakt med några människor blev galen!
Han nötte sina fingrar i fönsterstenen och ritade med blod på väggarna. Fingeravtrycken finns kvar inne i cellen och även teckningen med blod på väggen :-o


Nu till något helt annat... Idag lagade jag en grymt god paj till middag. Måste dela med mig av receptet då den var så himla god. 

Eftersom pajdegen görs på fiberhusk och Quinoamjöl, så blir den nyttigare (färre kolhydrater och berikat med järn, magnesium, fiber och protein). Det är också fritt från gluten. 


Salami- och ostpaj

3 1/2 dl quinoamjöl
1 1/2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver 
1/2 tsk salt 
100 gram kallt tärnat smör
ca 2-3 msk kallt vatten

Fyllning: 
4 ägg
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 tsk salt 
lite svartpeppar (jag tog grovmalen) 
100 gram salami, strimlad
3 dl riven lagrad ost (jag tog västerbotten ost) 
200 gram körsbärstomater (delade)
1 strimlad liten rödlök
1-2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl svarta urkärnade oliver 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Nyp ihop med smör och vatten till en fast deg. Tryck ut i en pajform (ca 24-26 cm i diameter). Nagga botten med en gaffel. Ställ i frysen 10 min. 

Förgrädda sedan pajskalet mitt i ugnen 10 min. 

Vispa ägg, grädde, mjölk, salt och peppar lätt. 
Fördela salami, ost, tomater, lök, vitlök och oliver i pajskalet. Häll på äggstanningen och grädda mitt i ugnen tills äggstanningen stelnat, ca 30 min. 

(Du kan byta ut salamin till fetaost om du vill h en vegeterisk paj). 

Ät tillsammans med sallad och NJUT! 


Salami- och ostpaj. 

Nu ska jag packa alla väskor inför morgondagen och arbeta med vår kommande miljödiplomering en stund innan läggdags..
Du som arbetar med miljö i miljöcertifierad verksamhet vet ju hur mycket arbete det är med alla dokument och statistik uträkningar etc... PUH! Nästa vecka skall alla 17 olika dokument och rapporter vara inlämnade till Miljöförvaltningen.


Godkväll!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar