tisdag 7 juli 2015

En mycket tragisk händelse i min släkthistoria...

Jag kommer ursprungligen från Dalarna (Älvdalen). Både min Farfar och min Farmor växte upp där. Närmare bestämt Lövnäs och Ärnäs, som ligger några mil ifrån Mora.
När min Farfar var 10 år (år 1930), så förlorade han och hans 5 syskon, båda sina föräldrar, Hilma Carolina Wahlström (född Vikström) och Anders Wahlström. Dom blev båda mördade. Hilma blev bara 33 år och Anders blev 40 år.
Dom blev skjutna av en svartsjuk man som var kär i Hilma.
Farfars pappa, Anders dog direkt och Hilma dog drygt 3 veckor senare på Mora lasarett av skottskadorna hon fick.

Min Farfar och jag stod varandra mycket nära och han har berättat denna hemska historia för mig många gånger. Han och hans 5 syskon blev vittnen till händelsen och försökte få mördaren, Oscar att inte skjuta deras mamma. Men dom blev hotade att hålla tyst, annars skulle han skjuta dom också. Farfar berättade för mig att Hilma var gravid och försökte skydda sin mage med ett sofflock. Men Oscar sköt bara rätt igenom det.

Denna tragiska historia tänker jag på ibland. Jag tänker på att denna hemska mördare hade kunnat skjuta farfar och hans syskon....Då hade jag inte funnits idag. Inte som JAG i alla fall.

Min Farfar och hans syskon blev efter detta splittrade och fick bo i olika fosterhem.

Min Farmor som då var 9 år och bodde i Ärnäs (Farfar bodde i Lövnäs någon kilometer därifrån), kom ihåg när dom gick förbi hennes hus med Hilmas kista till Kyrkogården strax intill huset.
Senare blev farmor och farfar ett par, flyttade neråt landet och bosatte sig i Bollebygd, där min pappa och hans syskon föddes och växte upp. Det är i Bollebygd också jag föddes men flyttade sedan till Rävlanda där jag bodde tills jag flyttade hemifrån kring 17-års åldern.

Mamma och Pappa har kvar stugan/huset i Ärnäs. Dit åker dom ganska ofta. Men det var länge sedan jag var där nu. Huset ligger jättefint, precis intill en liten sjö, långt, långt in i skogen.

Ca 100 meter från huset ligger kyrkogården. Där är Hilma och Anders Wahlström begravda. Mitt emot deras grav ligger Oscar begravd (han som tog deras liv), men han fick bara ett träkors.  Även min Farmor och Farfar ligger på den kyrkogården. En mycket vacker kyrkogård. 

Jag tänker ofta tillbaka på min farmor och farfar. Jag och farfar älskade att resa. Vi åkte på flera utlandsresor ihop. Jag och Farmor var extremt lika, men det har jag kommit på mer nu i efterhand. Hon hade precis min humor, hon hade ont i höfterna, hon tålde inte acetylsalicylsyra  (antiinflammatoriska medel tex Ipren, Voltaren etc).. Båda ganska korta och fruktansvärt pedantiska, ganska hyperaktiva mm. mmm...

Jag och Farfar pratade ofta om reinkarnation (som vi båda var och jag fortfarande är övertygad om). Min farfar visste att han levt i Tyskland i tidigare liv. Han kunde berätta för mig hur hans tidigare hem sett ut, t.om tavlorna på väggarna. Han berättade om sin tidigare fru och hur hon dog (ramlade av från en häst i ett stenrös). Han pratade tyska i sömnen (enligt farmor).

Min tro på reinkarnation har blivit mer stark efter detta.

Min lillebror heter Anders Wahlström. Min storebrors dotter heter Hilma och föddes 1 juli 2010. Hilma Carolina Wahlström var född den 30 juni 1930.

När jag var hos mamma och pappa häromdagen, läste jag artiklarna från Mora tidning år 1930. Otroligt vad detaljrikt dom skrev på den tiden...













 
 
 
 
 
 

 
 
 


















1 kommentar: